מוזמנים להתקשר: 03-5711999

תזונה ופעילות גופנית

תזונה ופעילות גופנית

אנטוניו טרו
יועץ בתחום התזונה הטבעית, קואצ'ר ומטפל אישי מסביר על תזונה ופעילות גופנית.

חשיפה לשמש- טובה או רעה לנו?

שמש וויטמינים:

ויטמינים הם קבוצה של תרכובות אורגניות בעלות פעילות ביולוגית חיונית לתפקודו התקין של הגוף, ולבריאותו.

הם נחוצים לגוף בכמויות קטנות וזעירות.
ישנם ויטמינים המסיסים במים, ויש מסיסים בשומן.

חלקם מיוצרים על ידי הגוף וחלקם מגיע במזון אותו אנו צורכים.

מחסור או עודף בהם עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים ולמחלות כרוניות.

וויטמין D הינו ויטמין מסיס בשומן ומופיע בשתי צורות עיקריות D3 ו D2.

גוף האדם מסוגל בעצמו לייצר וויטמין D מנגזרת של כולסטרול המצויה בעור בהשפעת הקרינה העל סגולה מהשמש.

קצת היסטוריה:

במאמר מסקרן שפורסם לפני כמספר שנים, טענו חוקרים מארצות הברית ואוסטריה שחסר בוויטמין הזה הוא שגרם למותו של מוצרט, המלחין הגאון שנפטר בגיל 35.

 

לטענתם, מוצרט, שבשנים האחרונות לחייו הסתגר בביתו והתנהג "כבעל חיים לילי", כשהוא ישן ביום ומלחין בלילות, שילם על כך בבריאותו כשלקה בתחלואים רבים, בהם מחלת כלי דם של הלב, דימום מוחי, דלקות זיהומיות שונות ועוד, ובסופו של דבר נפטר כתוצאה מהימנעותו מהשמש.

 

מוצרט, בן המאה ה-18, היה מודע כמובן להשלכות המסוכנות של הוויתור שלו על חשיפה לשמש, שכן הקשר בין השמש ליצירת ויטמין D בעורנו וחשיבותו לבריאות התגלתה במאה ה-20. אך למרבה הצער, מתברר שהחסר בוויטמין D שכיח מאוד גם כיום.

הסיבה לכך, טוען ד"ר מייקל הוליק, חוקר אמריקאי בעל שם עולמי באנדוקרינולוגיה מאוניברסיטת בוסטון, נעוצה בהצלחה הרבה מדי של הקמפיינים העולמיים נגד החשיפה לשמש, שגרמו לכולנו ל"פוביית שמש", וובעקבות זאת לאפידמיה של חסר בוויטמין D.

למרות הרזומה המרשים שלו, המלצותיו לחשיפה לשמש נחשבות לפחות בקרב חלק מהדרמטולוגים לפרובוקטיביות, ולפני כשמונה שנים אף עלו לו בהדחה מהמחלקה לדרמטולוגיה באוניברסיטת בוסטון.

הקו המשווה של החסר:

מחקרים שנערכו בישראל מצאו חוסר בשכיחות גבוהה.
מחקר שנערך לפני כמה שנים במרכז הרפואי רמב"ם מצא שלכ-30% מהאוכלוסייה בישראל יש חסר בוויטמין.
בעולם שכיחות החסר גבוהה יותר באזורים המרוחקים מקו המשווה – וכך גם שכיחותן של מחלות אוטואימוניות כגון סוכרת מסוג 1 וטרשת נפוצה.

 

למה זה קורה?

ד"ר הוליק: "באזורים המרוחקים יותר מקו המשווה קרינת ה-UVB (הקרניים הקצרות של השמש, החיוניות לייצור הוויטמין בעור) נמוכה יותר, במיוחד בעונת החורף. למעשה, אם אתם מתגוררים באזור שנמצא בקו רוחב גיאוגרפי מעל 32°,
אזי במהלך חודשי החורף, מנובמבר ועד פברואר, אינכם יכולים לייצר ויטמין
D בעור".

 

בישראל, אזור חולון-תל אביב וצפונה ממנו מצוי בקו רוחב שמעל 32°, ואכן, המחקרים שנערכו בישראל מצאו ששכיחות החסר בוויטמין D גבוהה יותר לקראת סוף החורף. ההשערה היא שגופנו יודע אמנם לייצר כמויות מספיקות של הוויטמין בקיץ שאמורות להספיק לנו עד לסוף החורף, אך רק בתנאי שנחשפנו לכמות מספקת של שמש בקיץ.

קרם הגנה או קרם התקפה?

קבוצות נוספות בסיכון גבוה לחסר כוללות קשישים, דתיים, חולים ועובדי משרדים עקב היעדר חשיפה מספקת לשמש.

גם אנשים כהי עור נמצאים בסיכון גבוה יותר לחסר מהסיבה שעורם של אנשים כהי עור מייצר כמות גדולה יותר של מלטונין, (צבען המכהה את צבע העור) ועל ידי כך חוסם חלק גדול מקרני ה-UVB.

כך שכשאתם מורחים קרם הגנה, אתם בעצם מפחיתים את הייצור של ויטמין D.

אז איך לפעול?

בבדיקת הדם הבאה בקשו מהרופא לבדוק את רמת הוויטמין בגופכם.
הבדיקה נקראת 25(
OH)D והיא נמצאת בסל הבריאות, אך לא כלולה בבדיקות השגרה.
בעבר, מקובל היה לחשוב שהערך התקין בדם של ויטמין
D, לצורך איפשור ספיגת סידן תקינה ולצורך פעילויות פיזיולוגיות אחרות- צריך להיות מעל 10 ננוגרם למיליליטר.

ואולם, מחקרים רבים הוכיחו שערך זה נמוך מדי,
וכיום רמת היעד המקובלת של ויטמין
D בדם היא לפחות מעל 30 ננוגרם למיליליטר, ויש אף גם שמדברים על רמת יעד של 40 ננוגרם למיליליטר.

נמצא שכבר כאשר הרמה יורדת מתחת ל-30, היא איננה אופטימלית.
כשהיא יורדת מתחת ל-20 ננוגרם למילילטר היא מוגדרת כחסר יחסי, וכשהיא יורדת מתחת לעשרה ננוגרם למיליליטר,
מדובר בחסר מובהק, שעלול להוביל לאוסטיאומלציה – מחלה שבה נפגמת שקיעת המינרלים בעצם והעצמות הופכות שבירות יותר.

לסיכום:

 

בכדי להשיג כמות מספקת של הוויטמין, חשוב שתקפידו לצאת לשמש מדי יום.
עשו זאת בשעות שבהן קרינת ה-
UVB מירבית וחשפו את הפנים והזרועות ללא תכשיר הגנה במשך 10-15 דקות בקיץ,
וכ-20-30 דקות בחורף (תלוי בגוון העור).

קידום אתרים אורגני לאוס בניית אתרים

השאר/י פרטים ואחזור אליך בהקדם

מוזמנים להתקשר 0526645548