מוזמנים להתקשר: 03-5711999

סרטן הערמונית ומוצרי חלב

מחקר על חלב ומצוריו.

 

אנטוניו טרו יועץ בתחום התזונה הטבעיץת, קואצר ומטפל אישי מביא לפניכם מחקר על נזקי החלב.

 

 

סרטן הערמונית וחלב: האם יש קשר?

 

 "כבר ב-2011 פרסמו חוקרי אוניברסיטת הרווארד הנחיה להגביל את צריכת מוצרי החלב ל 1-2 ביום"

 

חודש נובמבר הוא חודש המודעות העולמי לסרטן הערמונית. על פי הנתונים העולמיים סרטן זה הוא השלישי בשכיחותו בקרב גברים בישראל ובכך אנו מצטרפים למדינות מערביות נוספות, בהן ארצות הברית, אוסטרליה ומדינות צפון אירופה, בהן עולה שכיחותו. במדינות מזרח אסיה, לעומת זאת, שכיחות סרטן הערמונית נמוכה.

 

מחקרים ביקשו לבדוק האם הבדל זה קשור לגורמים גנטיים או דווקא להרגלי התזונה השונים. לשם כך נעשו מחקרים בקרב מהגרים יפנים וסיניים, מחקרים אלה מצאו סיכון גבוה משמעותית לסרטן הערמונית בקרב מהגרים שאימצו את התזונה המערבית, אך לא באלה שנשארו עם התזונה המסורתית.

 

אחד ההבדלים בין התזונה המערבית לזו המזרח האסיאתית הוא צריכת מוצרי חלב ועם הצטברות המחקרים בנושא נראה שאכן קיים קשר בין צריכתם לבין סרטן הערמונית.

 

תוצאות המחקרים בנושא

 

מטה-אנליזה שפורסמה ב- american journal of clinical nutrition סקרה עשרות מחקרים בנושא צריכת מוצרי חלב וסיכון לסרטן הערמונית, ומצאה עליה של 9% בסיכון בין הצריכה הנמוכה ביותר של מוצרי חלב: 0.5-1 מנה ביום ומטה, לצריכה הגבוהה ביותר: 2.5 -3 מנות ביום ומעלה, בניתוח של 15 מחקרים שכללו יחד 848,400 משתתפים.

 

כאשר פילחו את הממצאים לפי סוג מוצרי החלב, נמצאה עליה של 14% בסיכון בין הצריכה הנמוכה ביותר של חלב דל שומן בהשוואה לצריכה הגבוהה ביותר, בניתוח של שישה מחקרים בקרב 433,000 משתתפים.

 

נמצאה כמו כן עליה של 12% בסיכון בין הצריכה הנמוכה ביותר של יוגורט לגבוהה ביותר, בניתוח של שישה מחקרים בקרב 623,000 משתתפים.

 

אחד ההסברים המקובלים לקשר בין מוצרי חלב וסרטן הערמונית הוא באופן מפתיע, דווקא תכולת הסידן הגבוהה שלהם. ייצור הצורה הפעילה של ויטמין D בגופנו מווסת על ידי רמות הסידן בדם, ורמות סידן גבוהות מובילות לירידה בייצור הויטמין D הפעיל. ויטמין D נחקר רבות באשר לסגולותיו נוגדות הסרטן ובפרט סרטן הערמונית.

 

ואכן מטא אנליזה זו מצאה שצריכת הסידן הכוללת וצריכת סידן ממקורות חלביים היתה קשורה לעליה בסיכון לסרטן הערמונית. יחד עם זאת כאשר נבדקה הצריכה של סידן ממקורות שאינם חלביים, לא נמצאה עליה בסיכון, דבר שיכול להעיד על כך שישנם גורמים נוספים בחלב שמשחקים תפקיד בהעלאת הסיכון לסרטן הערמונית. מחקרים נוספים, לרבות מחקרים קליניים, הראו שצריכת מוצרי חלב מעלה את ריכוזו בדם של IGF-1- גורם גדילה שנמצא קשר בינו לבין סרטן הערמונית וסרטנים נוספים.

 

מה לגבי גברים שכבר חולים בסרטן הערמונית? מחקר עדכני שנערך על ידי אוניברסיטת הרווארד עקב אחר למעלה מ-900 חולי סרטן הערמונית, ומצא שגברים שצרכו שלוש מנות מוצרי חלב ביום ומעלה היו בעלי סיכון גבוה ב141% לתמותה כתוצאה מסרטן הערמונית, ובעלי סיכון גבוה ב-76% לתמותה כללית. זאת בהשוואה לגברים שצרכו פחות ממנה אחת של מוצרי חלב ביום.  

 

פחות כוס חלב בהמלצות הרווארד

 

כבר בסוף 2011 פרסמה אוניברסיטת הרווארד את 'הצלחת הבריאה', גרסתה לצלחת המומלצת של משרד החקלאות האמריקאי. ההבדל הבולט ביותר בין הצלחות הוא העדרה של כוס החלב מהצלחת של הרווארד, במקומה מופיעה כוס מים.

 

החוקרים מסבירים החלטה זו בכך ש"צריכה גבוהה של מוצרי חלב קשורה כנראה לסיכון מוגבר לסרטן הערמונית ויתכן שגם לסרטן השחלות." המלצתם היא: "להגביל את צריכת מוצרי החלב ל 1-2 ביום. יותר מכמות זו לא בהכרח תועיל לעצמות, וניתן לצרוך גם פחות מכך, כל עוד מקבלים מספיק סידן ממקורות אחרים".

 

 

נא להכיר: מקורות לסידן

ירקות, כמו: ברוקולי, במיה, עלי רוקט, פטרוזיליה, כוסברה, שומר, דלורית, דלעת, בטטה ושעועית ירוקה וצהובה.

אגוזים וגרעינים, במיוחד: טחינה משומשום מלא, שקדים, אגוזי ברזיל וזרעי צ'יה .

קטניות, בעיקר: סויה ומוצריה ושעועית לבנה.

פירות: תאנים, תפוז, קלמנטינה, סברס וחרוב ומוצריו.

מאיזה ירק שיעורי ספיגת הסידן הגבוהים ביותר?

 

מה עם ספיגה?

ישנה דעה רווחת כי סידן מהצומח אינו נספג היטב, ואכן במקרה של עלי תרד ועלי מנגולד הספיגה מזערית -כ5% בלבד, אך הם למעשה מהווים את היוצא מן הכלל.

 

שיעור ספיגת הסידן הגבוה ביותר: 50% – 60% קיים בירקות ירוקים כמו: כרוב לסוגיו, רוקט וברוקולי. הספיגה מקיטניות , טחינה ואגוזים למיניהם היא כ 22%, לא נמוכה בהרבה מהספיגה ממוצרי חלב- 30%.

 

יש להדגיש שתזונה התומכת בבריאות העצם צריכה להיות עשירה ברכיבים נוספים פרט לסידן, למשל, מגנזיום ואשלגן המצויים בעיקר במזונות צמחיים, וויטמין C וויטמין K המצויים רק בצומח.

 

כמו כן חלק מהמקורות הצמחיים לסידן מעניקים יתרון בריאותי גם בהקשר של סרטן הערמונית. לפי אגודת הסרטן האמריקאית (ACS) תזונה העשירה בירקות, בעיקר ממשפחת המצליבים למשל: ברוקולי ורוקט, וקיטניות, בעיקר: סויה אורגנית  קשורה לירידה בסיכון לסרטן הערמונית.

 

רק בריאות שלכם אנטוניו

 

 

 

 

 

 

 

קידום אתרים אורגני לאוס בניית אתרים

השאר/י פרטים ואחזור אליך בהקדם

מוזמנים להתקשר 0526645548