מוזמנים להתקשר: 03-5711999

מדוע כל כך קשה לנו לרדת במשקל?

מדוע כל כך קשה לנו לרדת במשקל?

היום, יותר מבכל תקופה אחרת במהלך ההיסטוריה, קל לנו להשמין ואנחנו סובלים יותר מבעיות הקשורות להשמנה. מאז שנת 1980, כמות האנשים שסובלים מהשמנת יתר בחברה המערבית עלתה כמעט פי 5 וחלה עלייה ביחוד במספר הילדים הסובלים מהתופעה. מדענים עדיין חוקרים את הסיבות לכך, שכוללות לא רק תזונה אלא גם תרבות צריכה ועוד משתנים רבים, אך בהחלט ניתן לקבוע כי סיבות סביבתיות כאלה ואחרות לא יגרמו לגנים שלנו להתאים את עצמם בצורה כל כך מהירה לאותן סיבות סביבתיות.

הכתבה הבאה מכילה גרפים הקשורים לצריכת המזון שלנו לאורך השנים האחרונות וממצאים ממחקרים שנערכו בנושא השמנת יתר, המראים את הסיבות לכך שכל כך קל לנו להשמין היום. עם זאת, נוכל לשפר את איכות חיינו ואת בריאותנו אם רק נהיה מודעים לשינויים שגורמים לנו להתקשות בשמירה עליהם.

 

  1. אנשים אוכלים יותר ג'אנק פוד היום מאשר אי פעם

לאורך השנים תמיד הייתה עלייה בצריכת הקלוריות בחברה המערבית בהשוואה לעבר, אך העובדה הזו לא הפכה את השמנת היתר לתופעה נפוצה כל כך בעולם המודרני עד למאה האחרונה. העלייה המשמעותית ביותר בצריכה הקלוריות הגיעה עקב העלייה בצריכת המזון המעובד. בגרף שלמעלה תוכלו לראות כיצד השתנו הרגלי האכילה של החברה המערבית בין השנים 1889-2009.

בתחילת המאה ה-20 אנשים צרכו בעיקר מזון פשוט שכלל ארוחות שהכינו בבית. בתחילת המאה ה-21 לעומת זאת, כ-50% מהמזון שאנו צורכים מגיע מרשתות מזון מהיר ומקומות שמחוץ לבית. הגרף הזה בעצם ממעיט בערכה של האמת, משום שגם המזון שאנו אוכלים היום בבית מורכב ממזון מעובד שאנו קונים בסופרים, ולכן אתם יכולים לשער שהצבע האדום שבגרף אמור להיות גבוה בהרבה ממיקומו הנוכחי.

 

  1. צריכת הסוכר הרקיעה שחקים

סוכר ופחמימות פשוטות… עודף הוא אחד המרכיבים הגרועים ביותר שהוספנו לדיאטה המודרנית שלנו. מספר מחקרים מראים שאכילת עודף סוכר עשויה להשפיע לרעה על חילוף החומרים וליצור תנגודת לאינסולין, בטן שמנה, כמות טריגליצרידים גבוהה, כולסטרול LDL דחוס יותר, ואלו הם רק כמה מהדוגמאות שקיימות.

קיים גם שפע מחקרים שמראים כי אנשים שצורכים יותר סוכר נמצאים בסכנה גדולה יותר לחלות בסוכרת, מחלות לב ואפילו סרטן. סוכר משמין במיוחד משום שהוא לא נקלט במוח כמו קלוריות אחרות וגורם לנו לרצות לאכול יותר ממנו במקום להסתפק בו, והוא משפיע גם על הורמונים שקשורים להשמנת יתר.

 

  1. אנשים צוברים משקל שאינם נפטרים ממנו בעיקר בתקופות החגים

רוב האנשים לא צוברים משקל עודף תוך לילה. זה תהליך שקורה באיטיות ולאורך שנים, אם לא עשורים. אך קצב ההשמנה אינו אחיד במהלך כל השנה, וניתן לראות קפיצות דרמטיות בצריכת הקלוריות במהלך החגים, זמן שבו כולנו מתאגדים סביב שולחן מלא בכל טוב ואוכלים כמה שרק נוכל להכניס לגופנו.

הבעיה היא שרוב האנשים רק מדברים על כל הקלוריות שהם צריכים להוריד מארוחת החג, אך לא באמת עושים משהו בעניין, וגם אלה שכן, עשויים להעלות 2.5 ק"ג במהלך החג ולהוריד רק ק"ג אחד אחריו, דבר שמוביל לצבירת משקל באופן הדרגתי ואיטי. למעשה, אחוז גדול מצבירת הקלוריות העודפות שלנו שמשפיעות על משקלנו במהלך חיינו הבוגרים יכולות להסתכם בתקופה מצטברת של 6 שבועות בלבד.

 

  1. אנשים שותים יותר משקאות ומיצים עם סוכר

המוח הוא האיבר העיקרי שמווסת את האנרגיה שלנו ומוודא שלא נגווע ברעב ושלא נצרוך עודף שומן. אך מסתבר שהמוח לא "רושם" את הקלוריות שבסוכר שמגיע בצורת נוזל באותה הדרך שבה הוא קולט את הסוכר המוצק. אם אתם צורכים כמות קלוריות מסוימת ממשקה, המוח שלכם לא גורם לכם לצרוך פחות קלוריות ממוצר אחר שתכניסו לגופכם, ולרוע המזל זה כולל גם את המשקאות ה"טבעיים" שתוכלו לקנות בחנויות.

מחקרים הראו שצריכה של מנת שתייה ממותקת אחת ביום מקושרת לעלייה של 60% בהשמנת יתר בקרב ילדים. זכרו שסוכר זה רע, אך סוכר בצורת נוזל הוא רע עוד יותר.

 

  1. עלייה במגוון המזון תורמת לאכילת יתר ועלייה במשקל

אחד הגורמים התורמים לעלייה במשקל הוא מגוון רחב של אפשרויות לצריכת מזון. הגרף שמעל מראה תוצאות ממחקר שנערך על עכברי מעבדה, בו פיצלו את העכברים ל-3 קבוצות. קבוצה אחת קיבלה מזון לעכברים, הקבוצה השנייה קיבלה מזון מהיר והקבוצה השלישית קיבלה סוגים שונים של מזונות בו זמנית.

כפי שאתם יכולים לראות בגרף שמעל, העכברים שקיבלו את המזון המהיר צברו משקל רב יותר מאלו שאכלו מזון לעכברים, אך העכברים שקיבלו כמה סוגים של מזונות צברו יותר משקל מכולם. יש ראיות לכך שהדבר נכון גם לגבי בני אדם. כשיש לנו כמה סוגים שונים של מזונות לבחירה, נאכל יותר, ולעתים אפילו יותר מהכמות שלה הגוף שלנו זקוק לה.

 

  1. אנחנו לא שורפים הרבה קלוריות כשאנו עושים כושר

אנשים רבים מאשימים את השמנת היתר עצמה בהפחתה בכמות הפעילויות שאנו עושים הקשורה לכושר גופני, אך אנו פשוט שורפים היום פחות קלוריות מאשר שהיינו שורפים פעם. למרות ששמירה על כושר בשעות הפנאי היא דבר חדש יחסית, במקביל אנחנו עוסקים יותר בעבודות יומיומיות שלא מצריכות מאתנו פעילות פיזית.

 

  1. אנחנו צורכים יותר שמן צמחי, בעיקר ממזון מעובד

השומן שאנחנו אוכלים היום השתנה בצורה דרמטית ביחס לשומן שאכלו בני האדם לפני 100 שנה. בתחילת המאה ה-20, אנשים אכלו בעיקר שומן טבעי כמו חמאה או שומן מן החי, אך כשהחלפנו את החמאה במרגרינה ואת השמנים הבריאים בשמנים צמחיים, הכול השתנה.

רוב האנשים לא מטגנים מזון "אמתי" בשמן צמחי, אלא צורכים אותו ממזון מעובד. הוספת השמנים הצמחיים למזונות שלנו מגבירה את הערך הקלורי שבו ומעודדת את מנגנוני ה"פרס" שבמוח, אשר בתורם מעודדים אותנו לצרוך יותר ויותר.

אנחנו נוהגים להתעלם ממנהגי השינה שלנו כשאנחנו חושבים על עודף משקל, אך זו עובדה ידועה ששינה באיכות ירודה משפיעה באופן שלילי על הורמונים הקשורים לעלייה במשקל ותורמת לעלייה ברעב ובחשקים למזון (גם אתם נוהגים לנשנש ב-12 בלילה?).

במהלך העשורים האחרונים, זמן השינה הממוצע ירד בשעה – שעתיים לכל לילה. הסיבות לכך הן רבות, אך העלייה בשימוש באורות מלאכותיים ובמכשירים אלקטרונים בהחלט עשויה להיות אחד התורמים העיקריים לתופעה. מסתבר שזמן שינה קצר הוא אחד הגורמים העיקריים לסיכון האינדיבידואלי של כל אחד מאתנו לסבול מהשמנת יתר. הוא מקושר ל-89% מהסיכון להשמנת יתר בקרב ילדים ול-55% מהסיכון בקרב מבוגרים.

 

  1. אנחנו פשוט צורכים יותר קלוריות

אנחנו יכולים להתדיין בנוגע לגורמים להשמנת יתר כמה שנרצה, ובין אם זה סוכר, פחמימות, שומן או כל דבר אחר, יש עובדה אחת שלא ניתן לערער עליה והיא שצריכת הקלוריות שלנו באופן כללי עלתה בצורה דרמטית במהלך העשורים האחרונים. לפי מחקרים, העלייה בצריכת הקלוריות מספיקה בעצמה כדי להסביר את העלייה בכמות האנשים שסובלים מהשמנת יתר.

עם זאת, חשוב לזכור שאיננו אנשים שלא יכולים להבחין בין נכון ולא נכון ובין בריא או לא בריא. כל תרבות צריכת המזון שלנו מושפעת מגורמים ביולוגיים והתגובה של הגוף שלנו לגורמים הסביבתיים שהשתנו במהירות ושינו את פעולות ההורמונים במוח שלנו. במילים אחרות, השינויים האלה גרמו למערכות שלנו להשתבש ולא לנסות למנוע מאתנו השמנה שאינה בריאה. זוהי הסיבה האמתית לעלייה הבלתי נשלטת שלנו במשקל,

עלינו להיות מודעים לכל ההשפעות שהתרחשו בתקופה האחרונה ולצרוך את המזון שלנו בהתאם. המעיטו בצריכת סוכרים שמגיעים בצורת נוזל, אכלו שומנים בריאים, הקפידו על שינה מספקת ואכלו מזון טבעי ובריא שאתם מכינים בבית. אם תעשו בנוסף לכל זה כושר גופני, הרווח שלכם יהיה כפול ומכופל. הדבר החשוב ביותר הוא לדעת כיצד להימנע מהבעיה לפני שמגיעים למצב שצריך להילחם בה.

 

רק בריאות שלכם אנטוניו

קידום אתרים אורגני לאוס בניית אתרים

השאר/י פרטים ואחזור אליך בהקדם

מוזמנים להתקשר 0526645548