מוזמנים להתקשר: 03-5711999

חשיבות ויטמין D

חשיבות ויטמין D

אנטוניו טרו
יועץ בתחום התזונה הטבעית, קואצ'ר ומטפל אישי.

ויטמין D- היכרות:

ויטמין D ידוע כבר שנים כאחד הויטמינים החשובים לאדם, בפרט באוכלוסיות של ילדים, קשישים ונשים בהריון.
הויטמין המיוחל מהווה חשיבות רבה לספיגת הסידן החיוני לשמירה על רקמת העצם, כמו כן קיים קשר הקשר בין ויטמין D להפחתת הסיכון לסוגי סרטן שונים וכן בעיכוב תופעות של פרקינסון מניעת דיכאון וסוכרת.

מהו ויטמין D?

ויטמין D הוא מולקולה מסיסה בשומן שקיימת בגוף, אך הגוף אינו יכול לייצר אותה בעצמו ללא עזרה ממקור חיצוני.
בגוף קיימים שני סוגים של ויטמין D:

 

ויטמין D3: נוצר מחשיפת העור לקרינה אולטרה סגולה של השמש

ויטמין D2: מצוי בצמחים ומגיע לגוף כמזון. סוג זה מתפנה מהגוף במהירות גבוהה יותר.

ויטמין D3 יעיל פי 9 מויטמין D2, ופעולתו ארוכה יותר, לכן תוספי התזונה ומוצרי המזון שמועשרים בויטמין D מכילים ויטמין מסוג D3.

מהן סגולותיו של ויטמין D?

שמירה על עצמות חזקות:

 ויטמין D משפר את ספיגת הסידן בגוף, ומונע את התפתחות מחלת הרככת בילדים ואת התפתחות מחלת האוסטיאופורוזיס בקרב מבוגרים. כמו כן, שמירה על רמה תקינה של הויטמין יכולה לסייע גם במניעת כאבי גב ושבירת עצמות.

מניעת השמנה:

מחסור בויטמין D מעודד השמנה, שכן הויטמין מפחית את הפרשת ההורמון לפטין, המיוצר על ידי תאי השומן ומעורב בבקרת משקל הגוף.

הגנה מפני מחלות:

הויטמין מחזק את המערכת החיסונית ומגן על הגוף מטרשת נפוצה וסוכרת ומפחית את הסיכון לחלות בסרטן. מחקרים אף גילו שאחת הסיבות להתפרצות מחלות בעונת החורף, היא ירידה בחשיפה לשמש שגורמת למחסור בויטמין D.

שיפור קרישת הדם:

ויטמין D מסייע במניעת היווצרות קרישי דם.

מי סובל מחוסר בויטמין D?

מחקרים מראים כי שליש מהישראלים סובלים ממחסור בויטמין D, על אף העובדה שישראל היא מדינה שטופת שמש.
הסיבות לכך קשורות לעלייה במודעות לנזקי קרינת השמש ובשימוש בקרם הגנה, לעבודה משרדית ממושכת בחללים סגורים עם תאורה מלאכותית, לתזונה לקויה ועוד.

כמו כן, קיימות אוכלוסיות שונות שחשופות יותר לאובדן ויטמין D, כמו אנשים דתיים שמתלבשים בצניעות, תינוקות רכים שאינם נחשפים לשמש, אנשים שחיים בעיר, כהי עור וקשישים. (מכיוון שיכולת הספיגה של הויטמין פוחתת עם הגיל.)
גם אנשים שסובלים מהשמנת יתר עשויים לסבול מחוסר בויטמין D, שכן הוא שוקע בשומן העודף שקיים בגוף ואינו נספג במערכת הדם.

מקורותיו של ויטמין D:

מעבר לחשיפה לשמש, ניתן לצרוך ויטמין D גם דרך מוצרי מזון ותוספי תזונה:

 

מזונות עשירים בויטמין D:

שמן דגים, סרדינים, חלמון ביצה, כבד, פירות ים ומוצרי חלב שהועשרו בויטמין באופן מלאכותי.

תוספי תזונה המכילים ויטמין D:

 טיפטיפות ויטמין D, טיפטיפות פריפל 3 לתינוקות וילדים ותוסף ויטמין D למבוגרים.
את תוספי התזונה ניתן לקחת באמצעות טפטפת או להוסיפם למיץ, או למים.

האם יש אפשרות לנזק בשל עודף בויטמין D?

ראשית, חשוב לדעת כי ויטמין D עלול לגרום לנזקים רק אם נצרוך אותו בכמויות אסטרונומיות, שאדם ממוצע (וגם מי שינסה לעשות זאת במתכוון) יתקשה להגיע אליהן. לכן, מצב של עודף ויטמין D הוא נדיר מאד.

אך אם בכל זאת קיים עודף של ויטמין D בדם, הוא עשוי לגרום לעודף של סידן גם כן – בשל עודף ספיגה בגוף – מה שמביא לבעיות בדרכי השתן ובלב (עודף הסידן עלול להביא לסתימת הדרכים לאזורים הללו ולבעיות קשות שיגרמו להם).

 

בנוסף לזאת, בכמויות מסוימות, ויטמין D עלול לגרום ללחץ דם גבוה מאוד, שהוא כידוע מסוכן מאוד לבריאות, בעיקר בגיל מבוגר. לכל טווח גילאים ישנה כמות מומלצת של הויטמין – כדאי מאוד לעקוב אחריה כדי לא לגרום לחוסר או לכמויות מוגזמות של ויטמין D בגוף.

לסיכום:

ויטמין D הוא אחד הויטמינים החיוניים ביותר לגוף האדם, כל עוד נצרך בכמות ראויה ואופטימלית.
הויטמין העשיר זוקף לעצמו יכולות כמו:

– הפחתת הסיכון לסוגי סרטן שונים וכן בעיכוב תופעות של פרקינסון מניעת דיכאון וסוכרת.

– שיפור ספיגת הסידן בגוף, ומניעת התפתחות מחלת הרככת בילדים ואת התפתחות מחלת האוסטיאופורוזיס בקרב מבוגרים.

– שמירה על רמה תקינה של הויטמין יכולה לסייע גם במניעת כאבי גב ושבירת עצמות.

– שמירה על עצמות חזקות.

– מניעת השמנה.

– שיפור קרישת הדם.

ועוד…. 

ומסתמן כחברה הטוב ביותר של מערכת החיסון.

 

שלכם אנטוניו

קידום אתרים אורגני לאוס בניית אתרים

השאר/י פרטים ואחזור אליך בהקדם

מוזמנים להתקשר 0526645548