מוזמנים להתקשר: 03-5711999

השפעות התזונה הטבעית – צמחית

האם באמת לתזונה צמחונית יתרונות בריאותיים על פני תזונה שאינה צמחונית? 

 

צמחונות וטבעונות הפכו זה מכבר לדרך חיים אצל אנשים רבים. הבשר, העוף, מאכלי הים ולעתים גם הביצים יצאו אחר כבוד מתפריטיהם ואת מקומם תפסו אגוזים למיניהם, קטניות, פירות ושאר ירקות. הסיבות לשינוי יכולות להיות מצפוניות, טעם, שיקולים של איכות סביבה, אך גם כמובן, סיבות בריאותיות.

 

לפי עמדת ה-ADA, אגודת התזונה האמריקאית, דיאטות צמחוניות הבנויות היטב מספקות מבחינה תזונתית ועשויות להיות בעלות יתרונות בריאותיים, ביניהם סיכון נמוך יותר לתמותה ממחלת לב איסכמית, סיכון נמוך יותר לסוכרת מסוג 2, רמות כולסטרול נמוכות יותר ושיעור סרטן נמוך יותר בהשוואה לזה הקיים אצל לא-צמחונים. בנוסף, לרוב נמצא קשר בין תזונה צמחונית ל-BMI, מדד מסת גוף, נמוך יותר.

 

ההנחיה שפרסם ארגון הבריאות העולמי ושבעקבותה פרסם משרד הבריאות הישראלי המלצות תזונה חדשות נשענת על עבודתם של 22 מומחים מכ-10 מדינות שונות. המומחים פרסמו עשרות מחקרים ואספו נתונים לאורך עשרות שנים שכולם יחד הובילו להנחיה החדשה להורדת צריכת בשר מעובד ולקשר שבינו לבין מחלות כרוניות מסכנות חיים.

 

צמחונים חולים פחות במחלות לב

 

תזונה צמחונית קשורה להפחתת הסיכון למוות כתוצאה ממחלות לב איסכמיות. בסקירת מחקרים נמצא שהסיכון למות ממחלות לב איסכמיות נמוך יותר אצל צמחונים בהשוואה לסיכון בקרב לא-צמחונים. ההבדל ברמת הסיכון נותר בעינו גם לאחר התייחסות למשתנים נוספים ביניהם BMI, הרגלי עישון ומעמד חברתי. במחקר עוקבה גדול הוערך שיעור מחלות הלב האיסכמיות כנמוך בכ- 24% אצל צמחונים ותיקים בהשוואה לאוכלי בשר.

 

צמחונים שומרים על כולסטרול נמוך

 

נמצא כי לצמחונים רמות נמוכות יותר של כולסטרול כללי וכולסטרול מסוג LDL בהשוואה ללא-צמחונים. מחקרי התערבות הראו ירידה ברמות סך הכולסטרול והכולסטרול מסוג LDL כאשר הנחקרים עברו מתזונתם הרגילה לתזונה צמחונית. באופן עקבי נמצאה תזונה צמחונית קשורה לרמות כולסטרול LDL נמוכות יותר.

 

הגורמים בתזונה הצמחונית שלהם עשויה להיות השפעה חיובית על רמות השומן בדם ועל הפחתת הסיכון למחלות לב כוללים כמויות גבוהות יותר של סיבים תזונתיים שמקורם בקטניות, אגוזים וזרעים, פירות וירקות ודגנים מלאים, צריכה גבוהה יותר של שמנים מהצומח וכמויות נמוכות יותר של שומן רווי.

 

צמחונים וסכרת

 

במחקרים נמצא קשר עקבי בין צריכת בשר אדום ובשר מעובד לבין הסיכון לחלות בסוכרת. מול ממצאים הלו נמצא קשר בין צריכה מוגדלת של ירקות, דגנים מלאים, קטניות ואגוזים לסיכון מופחת לעמידות בפני אינסולין, לסוכרת סוג 2 ולשיפור הרגישות לאינסולין

 

צמחונים רזים יותר

 

לרוב, מדד מסת הגוף BMI נמוך יותר אצל צמחונים בהשוואה למדד זה אצל לא-צמחונים. בקרב הנוצרים האדוונטיסטים, שכ- 30% מהם אינם אוכלים בשר, נמצא קשר בין תזונה צמחוניות לבין BMI נמוך יותר, וכן נמצא קשר בין תדירות גבוהה של אכילת הבשר ל-BMI גבוה יותר, הן בקרב גברים והן בקרב נשים.

 

במחקר הצמחוני של אוקספורד היו ערכי ה-BMI גבוהים יותר אצל לא-צמחונים לעומת צמחונים בכל קבוצות הגילאים הן בקרב גברים והן בקרב נשים.

 

צמחונים חולים פחות בסרטן

 

שיעורי הסרטן בקרב צמחונים נמוכים יותר משיעורם באוכלוסייה הכללית. גורמים רבים עשויים לעמוד בבסיס הסיבה לכך, ביניהם מודעות גבוהה יותר לתזונה בריאה ופעילות גופנית וצריכה גבוהה יותר של נוגדי חמצון.

 

התזונה הצמחונית מספקת מגוון גורמים תזונתיים המסייעים במניעת סרטן. מחקרים אפידמיולוגיים הראו בעקביות של צריכה סדירה של פירות וירקות יש קשר חזק להפחתת הסיכון ללקות במספר סוגי סרטן. פירות וירקות מכילים תערובת מורכבת שלפיטוכימיקלים בעלי פעילות נוגדת חמצון עוצמתית, המונעת שגשוג תאים סרטניים ומגנה בפני התפתחות סרטן.

 

על פי דוח שפורסם מטעם קרן מחקר הסרטן העולמית, ירקות ופירות מגנים על הגוף מפני סרטן הריאות, הפה, הלוע והקיבה ובמידה פחותה גם מפני סרטן במקומות אחרים בגוף. צריכה סדירה של קטניות מספקת גם היא מידה של הגנה נגד סרטן הקיבה והערמונית. לעומת זאת צריכת בשר אדום ובשר מעובד נמצאה קשורה בעקביות להגדלת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס  ועוד.

 

דיאטות צמחוניות מכילות פחות שומן רווי וכולסטרול, ורמות גבוהות יותר של סיבים תזונתיים, מגנזיום, אשלגן, ויטמיני E ו-C, פולאט (חומצה פולית), קרטנואידים, פלבונואידים ופיטוכימיקלים אחרים. הבדלים תזונתיים אלה עשויים להסביר חלק מהיתרונות הבריאותיים שבדיאטה צמחונית מאוזנת ומגוונת

 

רק בריאות שלכם אנטוניו.

 

 

 

 

 

 

קידום אתרים אורגני לאוס בניית אתרים

השאר/י פרטים ואחזור אליך בהקדם

מוזמנים להתקשר 0526645548